loader
...5 minut

Część dotycząca tachografów w odpowiedzi na apel przewoźników przez Ministerstwo Infrastruktury

1848
0
18.06.2024, 18:46
"Na zakończenie, odnosząc się do postulatu dotyczącego wsparcia branży transportowej poprzez dofinansowanie obowiązkowej wymiany tachografów chciałabym zapewnić o staraniach resortu w tym zakresie. Podkreślenia wymaga jednak, że niezależnie odpodejmowanych przez Ministerstwo Infrastruktury prób mających na celu wypracowanie stosownych instrumentów pomocowych, obowiązujące terminy wymiany tych urządzeń wynikają bezpośrednio z przepisów rozporządzenia (UE) nr 165/2014.
 
W związku z powyższym, Ministerstwo Infrastruktury zaleca niezwlekanie z wymianą tachografów do ostatniej chwili. Przewoźnik drogowy, który planuje wykonywanie międzynarodowych przewozów drogowych po terytorium Unii Europejskiej pojazdami wyposażonymi w starsze wersje i generacje tachografów, podlega obowiązkowi ich wymiany na najnowsze do dnia:
👉 31 grudnia 2024 r. – w przypadku tachografów analogowych lub cyfrowych pierwszej generacji (instalowanych w pojazdach rejestrowanych do 14 czerwca
2019 r.)
👉18 sierpnia 2025 r. – w przypadku tachografów inteligentnych pierwszej wersji (instalowanych w pojazdach rejestrowanych od 15 czerwca 2019 r. do 20 sierpnia
2023 r.)
 
Jednocześnie pragnę poinformować, że interweniowałem w Komisji Europejskiej w sprawie przesunięcia terminów przewidzianych w Pakiecie Mobilności I na wymianę tachografów lub przyjęcia tymczasowych środków, które zapewnią przez pewien czas łagodne podejście służb kontrolnych do egzekwowania obowiązku instalacji i stosowania najnowszej wersji tachografu inteligentnego.
 
W tym miejscu należy wspomnieć, że na początku sierpnia 2023 r., tj. w przededniu wprowadzenia na rynek tachografów inteligentnych wersji drugiej, zostało wystosowane wystąpienie Ministra Infrastruktury do Pani Adiny Vălean Komisarz ds. Transportu, w którym w związku z ówczesną ograniczoną dostępnością tych urządzeń na rynku zaapelowano do Komisji Europejskiej o przesunięcie wejścia w życie wymagań technicznych dotyczących tachografów inteligentnych wersji drugiej, w tym terminów przewidzianych na retrofitting tachografów. Przypomniano wówczas, że przy wprowadzeniu na rynek tachografów cyfrowych pierwszej generacji w 2006 r., ówczesna Komisarz ds. Transportu Pani Loyola de Palacio dwukrotnie przesuwała termin wejściaw życie tych urządzeń bez potrzeby procedowania zmian w rozporządzeniu je wprowadzającym.
 
Pomimo podejmowania rozmów w tym zakresie przez przedstawicieli nie tylko polskiego Ministerstwa Infrastruktury, ale także odpowiednich organów poszczególnych państw członkowskich w ramach Komitetu ds. Transportu Drogowego wspierającego Komisję Europejską, instytucja ta jednoznacznie wykluczyła możliwość odroczenia wprowadzenia na rynek tachografów inteligentnych wersji drugiej, a w konsekwencji odrzuciła możliwość harmonogramu wymiany tachografów zainstalowanych w obecnie użytkowanychw ruchu międzynarodowym pojazdach. Dlatego też, niezależnie od podejmowanych działań oraz mając na uwadze ograniczoną
 
liczbę warsztatów dysponujących odpowiednimi możliwościami technicznymi i zasobami do przeprowadzenia wymiany lub instalacji tachografów, Ministerstwo Infrastruktury rekomenduje wykorzystanie w maksymalnym możliwym zakresie planowanych regularnych przeglądów tachografów do ich wymiany. Konsekwentna wymiana tachografów pozwoli uniknąć niepotrzebnych przestojów użytkowanych pojazdów, spowodowanych oczekiwaniem na wizytę w uprawnionym warsztacie.
Wyrażając pełną gotowość do współpracy i otwartość na konstruktywny dialog z partnerami społecznymi, jeszcze raz pragnę zapewnić Panów Prezesów, że niezakłócone funkcjonowanie obszaru transportu drogowego jako ważnego sektora naszej gospodarki stanowi jeden z priorytetów tutejszego urzędu.
Łączę wyrazy szacunku,
 
Dokument podpisany elektronicznie przez:
Dariusz Klimczak"
 
 

Napisz komentarz

Komentarze

0