loader
... 10 minut

Nowe tacho dla używanych ciężarówek. Stawki kar i kwestia transportu na Ukrainę

837
1
06.03.2024, 22:28
W nawiązaniu do tekstu z ubiegłego miesiąca: Nowe tacho dla starszych ciężarówek i 56-dniowe kontrole – zmiany za 10 miesięcy

Główny Inspektorat Transportu Drogowego wydał komunikat, w którym przypomina o nadchodzących zmianach w zakresie tachografów. Chodzi tu o obowiązek wymiany urządzeń na nowe, obejmujący używane ciężarówki w transporcie międzynarodowym.

Zmiana przepisów nastąpi 31 grudnia 2024 roku. Do tego dnia inteligentne tachografy drugiej generacji, znane jako „Smart Tacho 2”, trzeba zamontować w tych ciężarówkach, których data pierwszej rejestracji przypadła przed 15 czerwca 2019 roku. W efekcie także te starsze pojazdy będą podlegały zdalnym kontrolom, połączą zapisy czasu pracy z satelitarnym śledzeniem, a także zaczną odnotowywać wszystkie momenty przekroczenia granic.

Kto nie wyrobi się ze zmianą do 31 grudnia, ten musi przygotować się na finansowe kary. Jak zapowiedziało w swoim komunikacie GITD, kontynuowanie pracy na międzynarodówce ze starym urządzeniem będzie wydatkiem w wysokości 12 tys. złotych. Z tego 10 tysięcy ma stanowić kara dla firmy transportowej, a 2 tysiące zapłaci „osoba zarządzająca transportem”. Dlatego też GITD zachęca, by dokonać wymiany urządzeń z większym wyprzedzeniem, minimalizując w ten sposób ryzyko problemów.

GITD zwróciło też uwagę na pewien istotny szczegół, który wpisuje się w burzliwą obecnie tematykę unijno-ukraińskiego transportu. Otóż wymóg posiadania nowego tachografu obejmie te ciężarówki, które będą wykonywały trasy międzynarodowe z przekroczeniem granic wewnątrzunijnych. Za to na trasach obejmujących wyłącznie granice z „krajami trzecimi” nadal będzie można kursować z użyciem starych tachografów, podobnie jak w przewozach krajowych.

Co to oznacza w praktyce? Jak wyjaśnia GITD, ciężarówki jeżdżące na przykład w relacji Polska – Ukraina nadal będą mogły* posiadać stary tachograf, bez konieczności jego wymiany. Po drodze nie będą one bowiem mogły przekroczyć żadnej granicy wewnątrzunijnej. Za to na przykład na relacji Niemcy – Ukraina nowy tachograf będzie już wymagany.

Oryginalna treść komunikatu GITD:

Przypominamy, że do końca roku 2024 pojazdy wykorzystywane w międzynarodowych przewozach drogowych muszą zostać wyposażone w inteligentne tachografy drugiej wersji (tzw. retrofit).

Brak wymiany uniemożliwi dalsze świadczenie międzynarodowych przewozów drogowych, a nieprzestrzeganie tego obowiązku będzie wiązało się z nałożeniem kary finansowej: 10 000 zł dla firmy transportowej oraz 2 000 zł dla osoby zarządzającej transportem.

Aby uniknąć ryzyka związanego z odkładaniem na koniec roku obowiązku wymiany tachografu na inteligentny drugiej wersji, zalecamy wymianę sprzętu bez zbędnej zwłoki. Jednocześnie informujemy, iż wymiana taka nie jest konieczna wyłącznie, jeśli pojazd będzie użytkowany do przewozów krajowych bądź międzynarodowych bez przekraczania granic innych państw członkowskich (np. Polska – Ukraina).

Powyższy tekst i jak inne z tego blogu zostały przesłane do AI. Kolejne pytanie cyt: "Jak wyjaśnia GITD, ciężarówki jeżdżące na przykład w relacji Polska – Ukraina nadal będą mogły* posiadać stary tachograf, bez konieczności jego wymiany. Po drodze nie będą one bowiem mogły przekroczyć żadnej granicy wewnątrzunijnej. Za to na przykład na relacji Niemcy – Ukraina nowy tachograf będzie już wymagany." Jaki będzie to miało wpływ na nasz region w kontekście geopolitycznym ?
Odpowiedź AI:

Zapewnienie, że ciężarówki przewożące towary na relacji Polska – Ukraina mogą nadal korzystać ze starych tachografów, podczas gdy te na trasie np Niemcy – Ukraina muszą być wyposażone w nowe urządzenia, ma kilka ważnych konsekwencji geopolitycznych dla regionu:

  • Wzmocnienie więzi handlowych między Polską a Ukrainą: Ta decyzja może sprzyjać zacieśnieniu współpracy gospodarczej i handlowej pomiędzy Polską a Ukrainą, ponieważ polskie firmy transportowe mogą poczuć się mniej obciążone nowymi wymogami dotyczącymi tachografów w porównaniu z firmami z innych krajów UE, które muszą przekraczać dodatkowe granice wewnątrzunijne.
  • Potencjalne napięcia wewnątrz UE: Różnice w wymogach dotyczących tachografów mogą wywołać napięcia między państwami członkowskimi UE, szczególnie w kontekście równości warunków konkurencji. Kraje, których firmy transportowe muszą inwestować w nowe tachografy, mogą postrzegać to jako niesprawiedliwe obciążenie w porównaniu z tymi, które mogą nadal korzystać ze starych urządzeń na niektórych trasach.
  • Wpływ na przepływ towarów: Możliwość korzystania ze starych tachografów na trasach między Polską a Ukrainą może ułatwić i przyspieszyć przepływ towarów na tej trasie, co jest szczególnie ważne w kontekście wspierania Ukrainy przez Polskę i UE w obliczu wyzwań gospodarczych i geopolitycznych. Z drugiej strony, wymóg stosowania nowych tachografów na dłuższych trasach międzynarodowych może wpłynąć na efektywność i koszty transportu, co może mieć wpływ na całkowity handel między UE a Ukrainą.
  • Bezpieczeństwo i regulacja przepływu towarów: Nowe tachografy mają na celu zwiększenie bezpieczeństwa i przejrzystości w transporcie drogowym, co jest ważne z punktu widzenia kontroli przepływu towarów, zwalczania nielegalnego handlu i zapewnienia zgodności z przepisami. Decyzja o zwolnieniu niektórych tras z tego wymogu może rodzić pytania o równowagę między ułatwieniami handlowymi a celami bezpieczeństwa i regulacji.
  • Geopolityczne i ekonomiczne wsparcie dla Ukrainy: Umożliwienie łatwiejszego dostępu do rynku UE dla ukraińskich towarów poprzez elastyczność w stosowaniu tachografów może być postrzegane jako forma wsparcia dla Ukrainy, która stoi w obliczu wyzwań gospodarczych i geopolitycznych, w tym konfliktu z Rosją. To może przyczynić się do wzmocnienia pozycji Ukrainy w regionie oraz jej dążenia do integracji z Unią Europejską.

  • Podsumowując, te regulacje mogą wpłynąć na dynamikę handlu i współpracy gospodarczej w regionie, podkreślając potrzebę równowagi między ułatwieniami handlowymi, bezpieczeństwem i zgodnością z przepisami, a także geopolitycznym wsparciem dla Ukrainy.

    Źródło: https://40ton.net/

    Opracowano przez: https://e-tachograf.pl/

    Napisz komentarz

    Komentarze

    1
    Bartłomiej Sowa

    Blog jeszcze jest w trakcie budowy. Nie mniej jednak cały czas go rozwijamy. Zapraszamy do dyskucji ;-)

    06.03.2024, 23:26